מגיפה נפשית: יותר מ – 11 אלף פניות אובדניות ומאות אלפי פניות מצוקה לער"ן
בעמותת ער"ן מסכמים את שנת 2020 במספרים שמעידים על מצוקה נפשית לא פשוטה בציבור, כמות הפניות לעמותה ותוכן השיחות מעידים רק על דבר אחד – מצוקה נפשית היא מסוכנת לא פחות ואין מפניה חיסון
עמותת ער"ן קיימת כבר 50 שנה, היא לא מתוקצבת או מסובסדת בידי המדינה, על אף ניסיונות רבים לקבל סיוע, על מנת שיוכלו להמשיך להפעיל את מה שניתן להגדיר רק בשתי מילים: עבודת קודש.
50 שנה הם מתקיימים מתרומות ומהווים למעשה את המוצא היחיד שיש לאזרחי המדינה שמעוניינים באוזן קשבת אך מתביישים או לא מסוגלים להגיע לטיפול.
50 שנה, אז מה שונה יום מיומיים? שנת 2020 ומשבר הקורונה הציגו תמונה עגומה ומאוד ברורה – הציבור זקוק לאנונימיות שבשיחות מן הסוג שער"ן מספקת.
כשעל המגיפה והשלכותיה הרפואיות מצטברת שכבה של חוסר אונים וחוסר וודאות, עם שלל סגרים המספקים מנת בדידות לא קטנה, רבים מוצאים את עצמם במצוקה נפשית אמיתית. ואף על פי שהרפורמה בבריאות הנפש של שר הבריאות לשעבר, יעקב ליצמן, מאפשרת כיום לגשת לרופא בקופת החולים ולבקש הפנייה לטיפול נפשי, בזמן הקורונה, לא מגיעים לקופת החולים וקצת קשה להסביר את הצורך הנפשי בבקשה לרופא באפליקציה.
גם אם מקבלים אישור לטיפול, הרי שהסגרים לא ממש מאפשרים הגעה פיזית לטיפול, דבר שגם פוגע באפשרות הטיפול הפרטי (והמצב הכלכלי גם ככה לא מאפשר לרבים ללכת לטיפול פרטי)
אז האפשרויות הטיפוליות מצטמצמות והמצוקה והביקוש לטיפול וסיוע רק גדלים. לתוך הוואקום הזה נכנסת עמותת ער"ן והמספרים שהיא מפרסמת מצביעים על עלייה ניכרת בפניות אליהם.
אובדנות, מצוקה ובדידות
הנתון המדהים הוא כמות הפניות לער"ן דרך האינטרנט בשנה החולפת – 61 אלף פניות, לעומת 28 אלף בשנת 2019, גידול של 200% כאשר כשליש מהפניות עסקו באופן ישיר בהתמודדות עם מגיפת הקורונה וההשלכות הרגשיות רחבות ההיקף שלה על הרווחה הנפשית של החברה הישראלית.
בער"ן מוסרים ש"כמעט בכל פניה ובכל נושא ניכרת השפעה של ההתמודדות עם המגפה על תחושת הבדידות החריפה, על מצוקה נפשית עזה, על משבר כלכלי ותעסוקתי חסר תקדים ועל קשיים וקונפליקטים במערכות היחסים שאנו מנהלים.
במסגרת שיתוף פעולה עם משרד הבריאות ופיקוד העורף, אנחנו מקיימים שיחות יזומות עם אנשים המבודדים במלונות הקורונה ושם אנו נחשפים לפונים במצוקה אקוטית וגם לאיומים באובדנות".
במהלך 2020 ענו מתנדבי ער"ן ל 11,076 פניות בעלות תוכן אובדני, מחשבות וכוונות אובדניות, גידול של 30% לעומת 2019.
כ 1,121 פניות הצריכו הפעלת נוהל חירום מציל חיים כאשר הסיכון האבדני לחיי הפונה היה מידי (גידול של 12%) וחייהם של הפונים ניצלו.
עוד עולה מן הנתונים כי כ – 100,000 פניות עסקו ישירות בבדידות קשה של הפונים שהועצמה על רקע הסגרים, הריחוק הפיסי והמגבלות על מפגשים עם חברים ובני משפחה (לעומת 70,000 ב 2019). מתוך הפונים המשתפים בחוויית בדידות, שליש גברים ושני שליש נשים.
הבדידות מופיעה אף כסיבה משנית בשני שליש מהפניות לער"ן.
מעל ל 20,000 פניות הגיעו מחיילים – גידול של 18% לעומת 2019יותר גברים פנו לסיוע בשנת 2020: 42% גברים ו 58% נשים.
מגיפת הקורונה שינתה סדרי עולם ולנוכח המצוקה הגוברת, ייתכן שהפתרון שקיים דווקא בעמותת ער"ן כבר 50 שנה – יהפוך להכי רלוונטי להתמודדות עם ההשלכות הנפשיות של הפנדמיה הזאת.
.